Thursday, August 6, 2009

muhasabah diri...

Dalam suatu pertemuan iblis, syaitan dan jin, dikatakan: "Kita tidak dapat melarang kaum muslim ke Masjid", "Kita tidak dapat melarang mereka membaca Al-Qur'an dan mencari kebenaran", "Bahkan kita tidak dapat melarang mereka mendekatkan diri dengan Tuhan mereka Allah dan Pembawa risalahNya Muhammad", "Pada saat mereka melakukan hubungan dengan Allah, maka kekuatan kita akan lumpuh."

"Oleh sebab itu, biarkanlah mereka pergi ke Masjid; biarkan mereka tetap melakukan kesukaan mereka, TETAPI CURI WAKTU MEREKA , sehingga Mereka tidak lagi punya waktu untuk lebih mendekatkan diri kepada Allah".

"Inilah yang akan kita lakukan," kata iblis. "Alihkan perhatian mereka dari usaha meningkatkan kedekatannya kepada Allah dan awasi terus kegiatannya sepanjang hari!". "Bagaimana kami melakukannya? " tanya para hadirin yaitu iblis, syaitan, dan jin. Sibukkan mereka dengan hal-hal yang tidak penting dalam kehidupan mereka, dan ciptakan tipudaya untuk menyibukkan fikiran mereka,"

Jawab sang iblis "Rayu mereka agar suka BELANJA, BELANJA DAN BELANJA SERTA BERHUTANG, BERHUTANG DAN BERHUTANG".

"Pujuk para isteri untuk bekerja di luar rumah sepanjang hari dan para suami bekerja 6 sampai 7 hari dalam seminggu, 10 - 12 jam seminggu, sehingga mereka merasa bahawa hidup ini sangat kosong." "Jangan biarkan mereka menghabiskan waktu bersama anak-anak mereka."

"Jika keluarga mereka mulai tidak harmoni, maka mereka akan merasa bahwa rumah bukanlah tempat mereka melepaskan lelah bila pulang dari bekerja". "Dorong terus cara berfikir seperti itu sehingga mereka tidak merasa adanya ketenangan di rumah."

"Hasut mereka untuk membunyikan radio atau kaset selama mereka berkenderaan" . "Dorong mereka untuk menonton TV, VCD, CD dan PC di rumah. Sepanjang hari. Bunyikan muzik terus menerus di semua restoran maupun pusat membeli-belah di dunia ini."

"Hal ini akan mempengaruhi fikiran mereka dan merosak hubungan mereka dengan Allah dan RasulNya"

"Penuhi meja-meja rumah mereka dengan majalah-majalah dan tabloid". "Sajikan mereka dengan berbagai berita dan gosip selama 24 jam sehari".

"Serang mereka dengan berbagai iklan-iklan di jalanan". "Banjiri kotak surat mereka dengan informasi tak berguna, katalog-katalog, undian-undian, tawaran-tawaran dari berbagai macam iklan.

"Muatkan gambaran wanita yang cantik itu adalah yang berbadan langsing dan berkulit mulus di majalah dan TV, untuk menggoda para suami hingga mereka terfikir bahwa PENAMPILAN itu menjadi unsur terpenting, sehingga membuat para suami tidak tertarik lagi pada isteri-isteri mereka"

"Buatlah para isteri menjadi sangat letih pada malam hari, buatlah mereka sering sakit kepala".

"Jika para isteri tidak memberikan cinta yang diinginkan sang suami, maka akan mulai mencari hiburan di luar". "Hal inilah yang akan mempercepatkan retaknya sesebuah keluarga"

"Terbitkan buku-buku cerita untuk mengalihkan kesempatan mereka untuk mengajarkan anak-anak mereka akan makna dan kepentingan bersolat."

"Sibukkan mereka sehingga tidak lagi punya waktu untuk mengkaji bagaimana Allah menciptakan alam semesta. Arahkan mereka ke tempat-tempat hiburan, fitness, konsert2, panggung2 wayang dan pusat2 yang melekakan"

"Buatlah mereka menjadi SIBUK, SIBUK DAN SIBUK." "Perhatikan, jika mereka jumpa dengan orang soleh, bisikkan gosip-gosip dan percakapan tidak berfaedah, sehingga percakapan mereka tidak mendatangkan apa-apa pahala sebaliknya berbuat dosa semata-mata.

"Isi kehidupan mereka dengan keindahan-keindahan semua yang akan membuat mereka tidak punya waktu untuk mengkaji kebesaran Allah." "Dan Dengan segera mereka akan merasa bahwa rezeki, kebaikan/kesihatan keluarga adalah merupakan hasil usahanya yang kuat (bukan atas izin Allah)."

PASTI BERHASIL, PASTI BERHASIL." "RENCANA YANG BAGUS " Iblis, syaitan dan jin kemudian pergi dengan penuh semangat melakukan tugas MEMBUAT MUSLIMS MENJADI LEBIH SIBUK, LEBIH KELAM KABUT, DAN SENTIASA HURA-HURA". "Dan hanya ada sedikit waktu saja untuk beribadat kepada Allah maha Pencipta."

"Tidak lagi punya waktu untuk bersilaturahim dan saling mengingatkan akan Allah dan RasulNya". Sekarang pertanyaan saya adalah, "APAKAH RENCANA IBLIS INI AKAN BERHASIL???"

ANDALAH YANG MENENTUKAN!!!

note : utk diri sendiri - muhasabah diri itu perlu.. insyaallah..


22 comments:

Softtouch [Hanim] said...

lama nye fizz mnyepi...mana menghilang?elok lah buat n3 ni masa nisfu syaaban...thanx yer..mmg betul..syaitan n iblis ni akan sedaya upaya menyesatkan kita dgn berbagai2 cara.. n sy mengaku kadang2 terlalai jugak..

eis kamil said...

tazkirah yang bagus. mmg kdg2 kita ni menjadi HURU-HARA. isk..

hajarus said...

tazkirah yang berguna... tambah2 lagi masa nisfu syaaban ni....

berguna untuk kita semua....

hajarus said...

mama idzareef bleh tak hajar dapatkan email mama idzareef.... hajar dah private blog so nak invite mama idzareef... :D

Sham Ummi Echa said...

tq for sharing...insaf mak...

EIJAM'S FAMILY said...

a'ah ler fizz nape sepi tanpa n3 huhuhu.. bagus takzirah nie.. a'ah mmg betul pun syaitan nie kan keja die sesatkan manusia..

Mama-Danish & Sarah said...

betapa lalai dah hanyutnya manusia sehingga lupa dunia ini hanya sementara...

bersama-samalah kita muhasabah diri utk lebihh dekat padaNya.

azzamoro said...

ingatan untuk diri saye juge... huhu

Mama Qaseh said...

Gud info Yang..thanks coz sudi sharing..
Memg btl tue semua kan..apa yg dpkatakan memg semuanya sedang blaku dlm dunia kita..Kita sndiri yg mewarnai diri kita smada kita mnjurus ke arah kebaikkan ataupun leka dn lalai ke arah yg tdk baik..

Re:Jgn lupe bwa Eve g mkn ubt cacing tau hehe..mmmuahs tuk Eve kiut

b a r | n e said...

perkongsian yang sangat baik. tq ;]

[-suziey-] said...

huhu..cis selama ni iblis ni la yg dok seru2 balanja..balnja..sopping..huhu

mama idzareef said...

Softtouch [Hanim]
hehe lama ke..byk nak buat entry sbnrnya tp lately kene berebut laptop ngan eve plak..dvc player rosak so laptop la tmpat dia tgk elmo..lg satu makin menjadi2 plak dia main bowling online..huhu..mama pendam perasaan je nk online.. ;p

eis kamil
kdg2 je ok..salalunya mmg huru hara..sy latue.. huhu..

hajarus
myariessa@yahoo.com.. takpun nnti sy drop kat blog hajar ye..tq

Sham Ummi Echa
alhamdulillah..semoga kita sesama ke arah kebaikan..insyallah..

EIJAM'S FAMILY
terpaksa berebut laptop skrg..huhu..ssh nk update dh..

Mama-Danish & Sarah
insyaallah..

azzamoro
yepp..utk semua..

Mama Qaseh
hehe..next week insyallah bwk dia..

b a r | n e
hehe..welcome..

[-suziey-]
ekekkeke..pandai la ko suziey.. betul3x...

mama idzareef said...

Softtouch [Hanim]
hehe lama ke..byk nak buat entry sbnrnya tp lately kene berebut laptop ngan eve plak..dvc player rosak so laptop la tmpat dia tgk elmo..lg satu makin menjadi2 plak dia main bowling online..huhu..mama pendam perasaan je nk online.. ;p

eis kamil
kdg2 je ok..salalunya mmg huru hara..sy latue.. huhu..

hajarus
myariessa@yahoo.com.. takpun nnti sy drop kat blog hajar ye..tq

Sham Ummi Echa
alhamdulillah..semoga kita sesama ke arah kebaikan..insyallah..

EIJAM'S FAMILY
terpaksa berebut laptop skrg..huhu..ssh nk update dh..

Mama-Danish & Sarah
insyaallah..

azzamoro
yepp..utk semua..

Mama Qaseh
hehe..next week insyallah bwk dia..

b a r | n e
hehe..welcome..

[-suziey-]
ekekkeke..pandai la ko suziey.. betul3x...

Intan said...

Sungguh menginsafkan diriku ini yg kadang2 lalai...hu hu hu.

Thanks ye fizz coz ingat mengingati sesama kita :)

neezareef said...

elok kita sama2 muhasabah diri kita..

Farah said...

haa nak bulan puasa dah ni..padan muka iblis2 nak kena ikat..

ibu damia said...

noted...good info.....

kenapa lama x dengar citer? bizi yeh??

aRe_uDear said...

salam.. tomeyynyer baby pic kat atas tu... cute giler..
newayy.. selamat berposer tuk mama idzareff k... ;)

Mama Qaseh said...

Selamat Berpuasa yea..
mna Mama Eve n Eve dok menyepi ni Yang..
Lma tk dgar khabar..
Winduuu ni ngn Eve tau..
T hapdet laa yea..

mama auni firdina said...

yuhuuuu..mane tuan rumah ni???senyp jer..

anyway,slmt berpose ekk;)

Naff said...

Wah...peringatan yg baik untuk diri sendiri nih..nak copy past bole? tq2..

Syima ~Mama Kyra~ said...

salam ramadhan..good info.. senyap je knp lama tak update..bz erk..